Stopp Kreftcellen Fråtse-Frida

En klon av Fråtse-Fridaer

Kreftcellen Fråtse-Frida har bygget seg bolig i en krok på skolen. Hun er en krevende leieboer. En slik en som aldri får nok: hun må ha mer mat, mer oppmerksomhet og mer trøst. Fra borgen der hun bor setter hun på sjarmen og overtaler forbipasserende til å bidra med videre utbygging og oppussing. Når immunforsvaret sender inn troppene narrer hun dem trill rundt. Fråtse-Frida er dessuten fryktelig rastløs. Skulle stemningen i nabolaget bli skikkelig dårlig er hun allerede på vei mot nye ukjente avkroker… Med mindre en ung og lovende forskerspire dukker opp i tide. Kan det være deg?

Forsking Til Folket trer inn i rollen som kreftcelle for å forklare hvorfor og hvordan en celle kan skifte personlighet og bli til sykdommen kreft. Det gjør hun i rollen som Fråtse-Frida, en veldig sjarmerende dame som kun tenker på seg selv. Forestillingen er interaktiv og barna deltar for å lage medisiner mot kreftcellen. Akkurat som på laboratoriet går det skeis en del ganger, men til slutt klarer vi faktisk å knekke kreftgåten og få has på henne. Selv om temaet er alvorlig nok, så er historien på scenen av det underholdende slaget. Fråtse-Frida er en skikkelig drittsekk, men klarer på forunderlig vis å få det som hun vil, i likhet med enkelte kreftsvulster i samfunnet. Slike maktpersoner og statsledere vi hadde vært best foruten.

Bakgrunn

Denne forestillingen er utviklet for  Forskningsdagene 2015 der temaet var mat. Forskning Til Folket tok utgangspunkt i kreftcellens hang til fråtsing.  En uvane som kanskje flere i samfunnet sliter litt med, og da snakker vi ikke om fedme, men behovet for å ta for seg: komme seg frem på andres bekostning. Forestillingen er en unik syntese av underholdning med realfaglig tilsnitt og en dose samfunnskritikk. Publikum konfronteres med en heltinne som slett ikke er en heltinne, men en skikkelig drittsekk som bare tenker på seg selv. Det gjelder både kreftsvulster i kroppen og svulster i samfunnet. De som utnytter andre, bruker opp ressurser og omsider forårsaker sitt eget endelikt. I forestillingen får publikum prøve seg som kreftforskere som jobber på spreng for å lage målrettede medisiner til å angripe kreftceller uten å ramme hele nabolaget rundt. Det er ingen enkel sak, for Fråtse-Frida er oppfinnsom og lurer til og med medisinene. For ikke å nevne politicellene i immunforsvaret som får passet sitt påskrevet når de forsøker å arrestere henne. Da er det tilbake til laboratoriebenken igjen for å pønske ut hvordan fjerne Fråtse-Frida en gang for alle. Medisinen fungerer først når den innleder samarbeid med kroppens eget immunforsvar. Selv om kreftsykdom  ikke er pensum på barneskolen kan forestillingen brukes av lærere, som referanse senere når temaet skal gjennomgås, eller i den vanskelige samtalen man er nødt å ha når noen i familien rammes.

.
Forestillingen var stor suksess på Forskningstorget under Forskningsdagene i Bergen 2015.  Les artikkel om CCBIOs stand her.

Forestillingen dekker disse læringsmålene i læreplanen for naturfag

Etter 4 årstrinn:
«bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert»

Etter 7 årstrinn:
«formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser»
«forklare hvordan kroppen selv beskytter seg mot sykdom, …»

Publikum: Tilbud til kulturhus og barneskoler og foreninger

Alder på publikum: 5-13 år.  Spillestil tilpasses publikums alder, 2-7 trinn.

Varighet på hendelse: 60 minutter.

Sted for gjennomføring: Henriette tar med seg kreftsvulsten sin og installerer seg i et klasserom eller scene. Scenerom: minimum 3 x 4 meter.  Trenger 2 timer til opprigg, 1 time nedrigg.

Bestillingsfrist: 4 uker i forkant.

Kontakt:  henriette.ertsas@uib.no    tlf 97601192f

Foto: Per Sakkariassen, Thor Brødreshift, Randi Holmås

Illustrasjon: Gøril Skaale Johansen

Avbildning av barna er klarert med foreldre.